Most, hogy a facebook a tőzsdére lépett, úgy éreztem, hogy eljött az ideje, hogy írjak arról, hogy miért is lehetett olyan sikeres Zuckerberg ötlete, illetve, hogy a hasonló ötletek végül miért nem váltak sikeressé.

 

A facebookon és a twitteren kívül más, hasonló platformok is voltak. Ám ezek vagy lemaradtak a sikeresebb előbbi kettő mögött, vagy akár szinte teljesen meg is semmisültek.

Annyit azért meg kell jegyeznem, hogy a megfelelő ötlet mellett azért szerencsére is szükség volt, hogy végül a két nagy megszerezhesse vezető szerepét. Az alábbiakban néhány példáról írok, akik akár a facebbok vagy a twitter helyében is lehetnének, ám valami végül félresikerült.

 

 

AOL

A '90-es években ez a három betű (AOL - American Online) egyet jelentett az internettel. A sikeréhez hozzátartozik, hogy felvásárolta a winamp média lejátszót és az Internet Explorer esélyes kihívójának tartott NetScape-et. A web 1.0 vezetője volt.

A bukás hátterében az áll, hogy 2001-ben összeolvadt a Time Warnerrel, hogy valódi médiacég lehessen. Ám ennek hatására a technikai fejlesztés a háttérbe szorult és elveszítette a pozícióját.Néhány évvel később a cég megpróbált újra visszatérni, ám eddig nem járt sikerrel. Jelenleg média- és reklámcégként működik.

GeoCities

 

A GeoCities egy tartalomszolgáltató volt, aminek koncepciója az volt, hogy a honlapokat tartalmuk alapán besorolta egy "városba"; az informatikai témájúak mentek a Szilícium völgybe, míg a filmes témák mentek Hollywoodba.

Amikor a csúcson volt, eladták a Yahoonak 3 milliár dollárért, ám az új tulajdonos a felhasználási feltételek miatt sorra veszítette el a felhasználókat. Mivel nem sikerült igazi nyereséget generálniuk, így a szolgáltatást bezárták. - a Mashable alapján.

sixdegrees

Az első "igazi" social media platform. A tagok bejelölhették egymást, hogy barátok.

Összesen 1 millió tagot tudtak összegyűjteni - aminek oka a túl korai indulás lehet. Így nem érte meg fenntartani, ezért 2001-ben megszüntették, majd később újraindítottak, de csak azok számára, akik már korábban is tagok voltak, illetve akikeket meghívtak.

friendster


A friendstert sokáig a social media csúcsának gondolták: a felhasználók bejelölhették egymást, kommunikálhattak és tartalmakat oszthattak meg egymással. Pár hónap után már 3 millió taggal rendelkezett. 2003-ban a Google 30 milliót ajánlott fel érte, de az alapító, Jonathan Abrams visszautasította.

Bukásának hátterében az állt, hogy egy idő után akadozott az oldal és emiatt a felhasználók átpártoltak a myspace-hez. A cég Ázsiára helyezte át a fókuszt; az új felhasználók 90%-a ázsiai.

myspace

A friendster csapatából 2003-ban váltak ki a myspace alapítói, aminek szerintük rossz volt az infrastruktúrája. Már induláskor megvolt a szükséges pénzügyi és informatikai rész, így a siker garantálható volt. 2006-ban a News Corporation vásárolta fel 58 millió dollárért az akkor 100 millió felhasználóval rendelkező oldalt. 2007-ben voltak a csúcson a cég, amikor is 12 milliárd dollárt ért az oldal.

A hanyatlás 2008-ban kezdődött el, amikor a felhasználók - főként a 18 év alattiak - átpártoltak a facebookhoz.Végül a Specific Media és Justin Timberlake vette még és zenei oldallá alakították át, s 2012 februárjában már 1 millió új taggal bővültek.

iwiw

2002-ben indult, akkor még wiw néven. 2005 és 2008 között a leglátogatottabb magyar oldalak egyike volt. Lassú hanyatlása a facebook ittthoni terjedésével kezdődött el. 2008 óta a Magyar Telekomhoz tartozó Origó üzemelteti, az utóbbi években erős hanyatlásnak indult ám továbbra is sokan vannak, akik vissza-visszatérnek az oldalra, ám igazi tevékenységet nem folytatnak.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingmanias.blog.hu/api/trackback/id/tr1004526933

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása